Estudis d’ESO

Institut Pla Marcell - Cardedeu

A l’Institut Pla Marcell treballem amb un model organitzatiu flexible basat en franges horàries, que permeten la globalització d’aprenentatges, el treball per projectes i la personalització dels itineraris de l’alumnat. Aquest enfocament afavoreix la cooperació, l’aprenentatge significatiu i l’autonomia de l’estudiant.

Com treballem a les diferents àrees?

El treball de les diferents àrees representa un espai important dins l’horari del nostre alumnat: Com abordem des dels diferents àmbits el català, castellà, mates, anglès, socials, visual i plàstica, educació física, música, física i química, biologia, tecnologia i digitalització?

Creiem que combinar diferents metodologies és la clau per oferir una educació completa i adaptada a les necessitats de cada alumne. I des de les diferents àrees es combinen aquestes metodologies per assolir aprenentatges significatius. 

En alguns moments treballem amb situacions d’aprenentatge, que permeten un enfocament més global i vivencial. En altres moments fem servir metodologies més estructurades, que ajuden a consolidar coneixements amb claredat i rigor i els ajuden a consolidar els coneixements i a estructurar l’aprenentatge de manera gradual.

Per nosaltres és molt important latenció als diversos ritmes, nivells i estils d’aprenentatge de l’alumnat. L’entorn d’aprenentatge ha de tenir molt en compte les diferències individuals entre l’alumnat, inclòs el seu coneixement previ i a partir d’aquí construir i fer alumnat competent en les diferents matèries.

En diverses àrees, oferim activitats gradades amb diferents nivells de dificultat perquè cada alumne pugui avançar al seu propi ritme i sentir-se motivat pel seu progrés personal. Aquestes activitats els permeten trobar el seu camí, guanyant confiança i desenvolupant habilitats com la constància i l’esforç. Fem exàmens quan cal, doncs tenim múltiples i diverses maneres d’obtenir evidències per a l’avaluació, per saber si un alumne és competent. També entreguem dossiers i apunts, sobretot al segon cicle. 

1r d’ESO – Projectes Globalitzats i Creativitat

A primer d’ESO s’integra les matèries de Socials, Naturals, Expressió i Tecnologia a través de projectes interdisciplinaris amb metodologia cooperativa, distribuïts com s’especifica a continuació:

  • Espai de projectes durant 6 hores setmanals
  • Projecte artístic durant 2 hores setmanals
  • Projecte tecnològic i Projecte científic durant 2 hores setmanals de forma quadrimestral  

Tots aquests projectes es desenvolupen dins d’una mateixa franja, facilitant la connexió entre disciplines i potenciant una visió integral de l’aprenentatge.

2n d’ESO – Projectes Globalitzats i Cooperatius

A segon d’ESO s’integra les matèries de Socials, Naturals, Expressió i Tecnologia a través de projectes interdisciplinaris amb metodologia cooperativa, distribuïts com s’especifica a continuació:

  • Espai de projectes durant 8 hores setmanals.

3r d’ESO – Consolidació i Àmbit STEAM

A tercer d’ESO, es potencia l’enfocament STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts i Matemàtiques) amb projectes que integren conceptes científics i tecnològics.

L’alumnat realitza el Projecte d’Aprenentatge i Servei (ApS), una metodologia innovadora que combina la investigació acadèmica amb un compromís actiu amb la societat. Aquest enfocament permet que els i les alumnes desenvolupin habilitats de recerca i resolguin necessitats reals d’entitats i col·lectius del seu entorn.

Què implica el Projecte d’Aprenentatge i Servei?

  • Treball per encàrrec real: L’alumnat assumeix projectes plantejats per entitats locals de Cardedeu i voltants, responent a reptes concrets de la comunitat.
  • Aplicació del coneixement: Els projectes es basen en la investigació i l’anàlisi de dades per generar solucions útils i aplicables.
  • Compromís ciutadà: Els i les estudiants col·laboren amb associacions, institucions i col·lectius en accions que tenen un impacte directe en el seu entorn.
  • Treball interdisciplinari: Integració de coneixements de ciències socials, naturals i tecnologia en projectes reals.

4t d’ESO – Itineraris Personalitzats

A quart d’ESO, el treball es focalitza en l’orientació acadèmica i professional, amb quatre itineraris diferenciats per ajudar l’alumnat en la seva transició cap a estudis postobligatoris o el món laboral.

Els itineraris de 4t d’ESO:

  1. Científic
  2. Tecnològic
  3. Socials
  4. Introducció al món laboral

Cada itinerari inclou matèries optatives específiques, que permeten aprofundir en els interessos acadèmics i professionals de l’alumnat. Consulta aquí els itineraris i matèries optatives.

Projectes de personalització dels aprenentatges (PR’s)

A primer d’ESO, es desenvolupen petits recorreguts (PRs), una experiència d’aprenentatge personalitzat que permet a l’alumnat ampliar els seus interessos i començar a definir el seu futur acadèmic.

Organització dels PRs:

  • 1r d’ESO: Tothom passa per 4 PRs durant el curs.

Espurna (2n i 3r d’ESO)

A nivell global, a 2n i 3r d’ESO, es treballa en l’espai d’Espurna, que combina l’adquisició de coneixements amb un compromís actiu amb la comunitat. És una prolongació del PR de primer, una experiència d’aprenentatge personalitzat on l’alumnat pot escollir itineraris, d’entre un ampli ventall d’espais d’aprenentatge i servei, que li permetin ampliar els seus interessos i començar a definir el seu futur acadèmic. 

Tutoria i acció tutorial

Institut Pla Marcell - Cardedeu

La tutoria és un espai educatiu dins del sistema escolar destinat a acompanyar l’alumnat en el seu desenvolupament personal, acadèmic i social. Té com a objectiu principal guiar els estudiants en el seu procés d’aprenentatge i ajudar-los a créixer com a persones, tot fomentant valors com el respecte, la convivència i la responsabilitat.

Funcions principals de la tutoria

  1.  Acompanyament personal:
    • Donar suport emocional i ajudar l’alumnat a gestionar les seves emocions i relacions.
    • Detectar possibles situacions de dificultat i intervenir-hi.
  2.  Seguiment acadèmic:
    • Orientar l’alumnat en l’organització dels estudis i en l’adquisició d’hàbits de treball.
    • Fer un seguiment del rendiment acadèmic i buscar estratègies de millora si cal.
  3.  Educació en valors i convivència:
    • Fomentar el respecte, la responsabilitat i la gestió positiva dels conflictes.
    • Treballar habilitats socials, la resolució de problemes i l’empatia.
  4.  Orientació personal i professional: (sobretot a partir de 3r d’ESO)
    • Ajudar l’alumnat a explorar opcions de futur acadèmic i professional.
    • Donar informació sobre itineraris educatius i sortides laborals.
  5. Enllaç amb les famílies:
    • Mantenir una comunicació fluida amb les famílies per compartir informació rellevant sobre l’alumne/a.
    • Coordinar reunions i trobades per abordar aspectes acadèmics o personals.

Tipus de tutoria

Tutoria individualitzada:
L’alumne/a es reuneix amb el tutor/a per parlar de la seva situació acadèmica, emocional o personal. Els tutors disposen de dues hores setmanals per atendre individualment a l’alumnat.

Tutoria en grup:
Sessions on es treballen temes comuns a tot el grup com la convivència, la gestió de conflictes, la presa de decisions o la cohesió de grup. Els alumnes tenen dins del seu horari, dues hores de tutoria grupal amb el seu tutor o tutora.

Pla d’Acció Tutorial (PAT)

El Pla d’Acció Tutorial (PAT) és una eina clau per acompanyar l’alumnat en el seu desenvolupament acadèmic, personal i social al llarg de tota l’ESO. És des de la tutoria on desenvolupem tot el que tenim recollit en el PAT.

A cada curs, abordem temàtiques adaptades a les necessitats i interessos dels alumnes segons la seva etapa de creixement.

1r d’ESO – Autoconeixement i convivència

L’objectiu principal és ajudar l’alumnat a conèixer-se millor, fomentar l’autoestima i treballar la gestió de les seves relacions socials.

2n d’ESO – Habilitats acadèmiques i socials

Ens centrem a potenciar les tècniques d’estudi i la millora de la comunicació interpersonal, alhora que es comencen a treballar aspectes relacionats amb l’afectivitat i la sexualitat.

3r d’ESO – Emocions, prevenció i orientació

Aquesta etapa se centra en l’autogestió emocional i la prevenció de conductes de risc, alhora que es comencen a explorar les opcions d’orientació acadèmica i professional.

4t d’ESO – Futur i presa de decisions

L’alumnat es prepara per prendre decisions clau sobre el seu futur acadèmic i personal. També es treballa l’autonomia i la responsabilitat en les seves eleccions.