Estudis d’ESO
A l’Institut Pla Marcell treballem amb un model organitzatiu flexible basat en franges horàries, que permeten la globalització d’aprenentatges, el treball per projectes i la personalització dels itineraris de l’alumnat. Aquest enfocament afavoreix la cooperació, l’aprenentatge significatiu i l’autonomia de l’estudiant.
Com treballem a les diferents àrees?
El treball de les diferents àrees representa un espai important dins l’horari del nostre alumnat: Com abordem des dels diferents àmbits el català, castellà, mates, anglès, socials, visual i plàstica, educació física, música, física i química, biologia, tecnologia i digitalització?
Creiem que combinar diferents metodologies és la clau per oferir una educació completa i adaptada a les necessitats de cada alumne. I des de les diferents àrees es combinen aquestes metodologies per assolir aprenentatges significatius.
En alguns moments treballem amb situacions d’aprenentatge, que permeten un enfocament més global i vivencial. En altres moments fem servir metodologies més estructurades, que ajuden a consolidar coneixements amb claredat i rigor i els ajuden a consolidar els coneixements i a estructurar l’aprenentatge de manera gradual.
Per nosaltres és molt important l’atenció als diversos ritmes, nivells i estils d’aprenentatge de l’alumnat. L’entorn d’aprenentatge ha de tenir molt en compte les diferències individuals entre l’alumnat, inclòs el seu coneixement previ i a partir d’aquí construir i fer alumnat competent en les diferents matèries.
En diverses àrees, oferim activitats gradades amb diferents nivells de dificultat perquè cada alumne pugui avançar al seu propi ritme i sentir-se motivat pel seu progrés personal. Aquestes activitats els permeten trobar el seu camí, guanyant confiança i desenvolupant habilitats com la constància i l’esforç. Fem exàmens quan cal, doncs tenim múltiples i diverses maneres d’obtenir evidències per a l’avaluació, per saber si un alumne és competent. També entreguem dossiers i apunts, sobretot al segon cicle.
1r d’ESO – Projectes Globalitzats i Creativitat
A primer d’ESO s’integra les matèries de Socials, Naturals, Expressió i Tecnologia a través de projectes interdisciplinaris amb metodologia cooperativa, distribuïts com s’especifica a continuació:
- Espai de projectes durant 6 hores setmanals
- Projecte artístic durant 2 hores setmanals
- Projecte tecnològic i Projecte científic durant 2 hores setmanals de forma quadrimestral
Tots aquests projectes es desenvolupen dins d’una mateixa franja, facilitant la connexió entre disciplines i potenciant una visió integral de l’aprenentatge.
2n d’ESO – Projectes Globalitzats i Cooperatius
A segon d’ESO s’integra les matèries de Socials, Naturals, Expressió i Tecnologia a través de projectes interdisciplinaris amb metodologia cooperativa, distribuïts com s’especifica a continuació:
- Espai de projectes durant 8 hores setmanals.
3r d’ESO – Projectes d’Àmbit STEAM
A tercer d’ESO, es potencia l’enfocament STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts i Matemàtiques) amb projectes que integren conceptes científics i tecnològics.
L’alumnat participa en el programa de Recerca i Servei (RCS), una metodologia innovadora que combina la investigació acadèmica amb un compromís actiu amb la societat. Aquest enfocament permet que els i les alumnes desenvolupin habilitats de recerca i resolguin necessitats reals d’entitats i col·lectius del seu entorn.
Què implica el programa de Recerca i Servei?
- Treball per encàrrec real: L’alumnat assumeix projectes plantejats per entitats locals de Cardedeu i Barcelona, responent a reptes concrets de la comunitat.
- Aplicació del coneixement: Els projectes es basen en la investigació i l’anàlisi de dades per generar solucions útils i aplicables.
- Compromís ciutadà: Els i les estudiants col·laboren amb associacions, institucions i col·lectius en accions que tenen un impacte directe en el seu entorn.
- Treball interdisciplinari: Integració de coneixements de ciències socials, naturals i tecnologia en projectes reals.
4t d’ESO – Itineraris Personalitzats
A quart d’ESO, el treball es focalitza en l’orientació acadèmica i professional, amb quatre itineraris diferenciats per ajudar l’alumnat en la seva transició cap a estudis postobligatoris o el món laboral.
Els itineraris de 4t d’ESO:
- Científic
- Tecnològic
- Socials
- Introducció al món laboral
Cada itinerari inclou matèries optatives específiques, que permeten aprofundir en els interessos acadèmics i professionals de l’alumnat. Consulta aquí els itineraris i matèries optatives.
Projectes de personalització dels aprenentatges (PR’s)
Tant a primer com a segon d’ESO, també es desenvolupen petits recorreguts (PRs), una experiència d’aprenentatge personalitzat on l’alumnat pot escollir itineraris que li permetin ampliar els seus interessos i començar a definir el seu futur acadèmic.
Organització dels PRs:
- 1r d’ESO: Tothom passa per 4 PRs durant el curs.
- 2n d’ESO: L’alumnat tria 3 PRs d’entre 5 opcions disponibles.
Blocs d’Aprenentatge i Servei (1r a 3r d’ESO)
A nivell global, de 1r a 3r d’ESO, es treballen els Blocs d’Aprenentatge i Servei, que combinen l’adquisició de coneixements amb un compromís actiu amb la comunitat.
Tutoria i acció tutorial
La tutoria és un espai educatiu dins del sistema escolar destinat a acompanyar l’alumnat en el seu desenvolupament personal, acadèmic i social. Té com a objectiu principal guiar els estudiants en el seu procés d’aprenentatge i ajudar-los a créixer com a persones, tot fomentant valors com el respecte, la convivència i la responsabilitat.
Funcions principals de la tutoria
- Acompanyament personal:
- Donar suport emocional i ajudar l’alumnat a gestionar les seves emocions i relacions.
- Detectar possibles situacions de dificultat i intervenir-hi.
- Seguiment acadèmic:
- Orientar l’alumnat en l’organització dels estudis i en l’adquisició d’hàbits de treball.
- Fer un seguiment del rendiment acadèmic i buscar estratègies de millora si cal.
- Educació en valors i convivència:
- Fomentar el respecte, la responsabilitat i la gestió positiva dels conflictes.
- Treballar habilitats socials, la resolució de problemes i l’empatia.
- Orientació personal i professional: (sobretot a partir de 3r d’ESO)
- Ajudar l’alumnat a explorar opcions de futur acadèmic i professional.
- Donar informació sobre itineraris educatius i sortides laborals.
- Enllaç amb les famílies:
- Mantenir una comunicació fluida amb les famílies per compartir informació rellevant sobre l’alumne/a.
- Coordinar reunions i trobades per abordar aspectes acadèmics o personals.
Tipus de tutoria
Tutoria individualitzada:
L’alumne/a es reuneix amb el tutor/a per parlar de la seva situació acadèmica, emocional o personal. Els tutors disposen de dues hores setmanals per atendre individualment a l’alumnat.
Tutoria en grup:
Sessions on es treballen temes comuns a tot el grup com la convivència, la gestió de conflictes, la presa de decisions o la cohesió de grup. Els alumnes tenen dins del seu horari, dues hores de tutoria grupal amb el seu tutor o tutora.
Pla d’Acció Tutorial (PAT)
El Pla d’Acció Tutorial (PAT) és una eina clau per acompanyar l’alumnat en el seu desenvolupament acadèmic, personal i social al llarg de tota l’ESO. És des de la tutoria on desenvolupem tot el que tenim recollit en el PAT.
A cada curs, abordem temàtiques adaptades a les necessitats i interessos dels alumnes segons la seva etapa de creixement.
1r d’ESO – Autoconeixement i convivència
L’objectiu principal és ajudar l’alumnat a conèixer-se millor, fomentar l’autoestima i treballar la gestió de les seves relacions socials.
2n d’ESO – Habilitats acadèmiques i socials
Ens centrem a potenciar les tècniques d’estudi i la millora de la comunicació interpersonal, alhora que es comencen a treballar aspectes relacionats amb l’afectivitat i la sexualitat.
3r d’ESO – Emocions, prevenció i orientació
Aquesta etapa se centra en l’autogestió emocional i la prevenció de conductes de risc, alhora que es comencen a explorar les opcions d’orientació acadèmica i professional.
4t d’ESO – Futur i presa de decisions
L’alumnat es prepara per prendre decisions clau sobre el seu futur acadèmic i personal. També es treballa l’autonomia i la responsabilitat en les seves eleccions.