DIVISA
A l’atzar agraeixo tres dons: haver nascut dona,
de classe baixa i nació oprimida.
I el tèrbol atzur de ser tres voltes rebel.
Cau de llunes (1977)
A l’atzar agraeixo tres dons: haver nascut dona,
de classe baixa i nació oprimida.
I el tèrbol atzur de ser tres voltes rebel.
Cau de llunes (1977)
SELECCIÓ I TRANSCRIPCIÓ D’INFORMACIÓ
1. Feu una una primera part d’una fitxa amb les dades més rellevants de la vida i l’obra del poeta. Per a fer-ho seguiu els passos següents:
-
Dates i llocs de naixement i mort de la poeta [consulta]
-
El poema que encapçala aquesta activitat [mireu el començament d’aquesta pàgina] destaca els aspectes vitals i poètics de l’autora (“haver nascut dona”, “de classe baixa” i “nació oprimida” i ser “rebel” en els tres casos). Busqueu els fets de la seva vida relacionats amb el seu compromís polític i social (“de classe baixa i nació oprimida”) [caldria que ordenéssiu els fets per dates]
compromís polític i social [consulta] ( en especial, 3r i 5è paràgrafs) [consulta] ( en especial, 4t i 5è paràgrafs) [consulta] (en especial, 1r paràgraf)
-
Busqueu els fets de la seva vida relacionats amb el seu feminisme (“haver nascut dona”) i la seva homosexualitat [caldria que ordenéssiu els fets per dates]
El seu feminisme [consulta] ( en especial, 6è paràgraf) [consulta] ( en especial, 6è paràgraf) [consulta] ( en especial, 1r paràgraf)
- Relació de llibres de poesia amb les dates de publicació
Obra poètica [consulta]
2. Feu una segona part de la fitxa que reculli l’actitud i els temes de l’autora. Per a fer-ho seguiu els passos següents:
- Expliqueu com és la seva poesia
- Digueu quina triple rebel·lió es troba a la “Divisa” de Cau de llunes
- Esmenteu entorn de què s’organitzen els eixos temàtics de la seva obra
- Digueu quins són els subtemes de la seva obra
Actitud i temes [consulta] ( 2n paràgraf)
Per exemple:
INTERPRETACIÓ I CREACIÓ
Si hem fet bé la feina fins ara, tenim ja algunes eines que ens permetran seguir endavant amb la interpretació d’alguns poemes de Maria Mercè Marçal (recollits a Cau de llunes [1976], Bruixa de dol [1979] i Escarsers [1982])
Us proposem, com a exemple, la interpretació d’un poema seguint el que heu descobert sobre l’actitud del poeta i els seus temes.
INTERPRETACIÓ
Arribats aquí, ja sabem que la poeta té un esperit rebel i una actitud vitalista.
A la primera estrofa, hi veiem la seva actitud: mai ser vençuda, sempre anar endavant; encara que això comporti dolor (“sal a la nafra” [= ferida] ). Tria mots relacionats amb el mar, que sempre ha estat símbol de llibertat.
A la segona estrofa un altre element de llibertat: l’heura. La sal -vitalitat- convertirà el desert -futur- en oasi (“deliri verd”). L’”escandall” [= estri per mesurar les profunditats marines] ha de perseguir la immensitat del firmament.
Aquesta vitalitat ha d’impregnar tots els seus sentits (“llengua, nas i orelles”), a la tercera estrofa.
A la darrera estrofa, convertida ella en heura (“sal que m’embranqui” [= enfilar-se]) apareix el motiu repetit a la seva poesia: la condició femenina (“gorg lunar” [la lluna=símbol femení]) . Sembla que aquella vitalitat, a més a més, ha d’accentuar el seu feminisme (“sal que m’embranqui… pel gorg lunar”).
1. Trieu un (només un) dels poemes següents:
- “Vuit de març” ( dins Bruixa de dol [1979]) [llegeix el poema]
- “Pasquins per a la revolta vegetal” (dins Escarsers [1982]) [llegeix el poema]
2. Del poema que trieu, n’heu de fer la interpretació, seguint més o menys l’exemple proposat. Aquí teniu algunes pistes:
-
“Vuit de març” ► El poema té com a pretext la data en què foren cremades més d’un centenar de dones en una fàbrica tèxtil nord-americana l’any 1909 durant una vaga. El poema es converteix així en un cant contra l’opressió de la dona. Adopta la figura de la bruixa com a símbol de dona oprimida-perseguida i rebel.
-
“Pasquins per a la revolta vegetal” ► El poema presenta quatre fases relacionades amb el creixement de l’arbre de l’alliberament. En cadascuna d’aquestes quatre fases es descriu com ha de ser l’actitud de la dona fins arribar a la celebració final dels fruits de l’arbre.
Feu una segona fitxa seguint el model:
3. Després d’haver interpretat el poema que hàgiu triat, ja podeu preparar la presentació en el vídeo final.
- Ha de contenir la veu de tots els membres del grup, o bé recitant o bé explicant el que hàgiu interpretat.
- Ha de contenir el text del poema, segmentat o no de la manera que creieu més indicada