TASQUES Salvat Papasseït

JOAN SALVAT PAPASSEIT

DIVISA
salvat_papasseit
Fem l’escamot dels qui mai no reculen
i sols un bes els pot fer presoners,
fem l’escamot dels qui trenquen les reixes
i no els fa caure sinó un altre bes.
Fem l’escamot dels soldats d’avantguarda:
el primer bes que se’ns doni als primers
La gesta dels estels (1922)

SELECCIÓ I TRANSCRIPCIÓ D’INFORMACIÓ

1. Feu una fitxa amb les dades més rellevants de la vida i l’obra del poeta.

La fitxa ha de contenir les respostes, només les respostes, a les preguntes següents (per tant, les respostes no poden ser monosíl·labs; sense que siguin massa extenses han de donar prou informació):

Vida [consulta] (hi trobareu la resposta a les preguntes formulades)

  • Any i lloc de naixement i mort del poeta
  • Quants anys tenia quan va morir?
  • A quina classe social pertanyia?
  • Quin tipus de formació va rebre?
  • Quins oficis va haver de fer per guanyar-se la vida?
  • Com va evolucionar la seva intervenció en la vida política d’aleshores?
  • Es va casar? Va tenir fills?
  • Va patir malalties greus?
  • Quins aspectes caracteritzen la seva vida i la seva obra ? [consulteu el darrer paràgraf del document]

    El segon apartat de la fitxa ha de contenir el títol de les obres poètiques (només els llibres de poesia) i l’any de publicació

Obres poètiques [consulta] (hi trobareu la informació que es demana)

Podeu seguir el model següent:

papasseit_fitxa_1

2. Contesteu les qüestions següents referides a l’actitud i temes del poeta.

  • Què exalta el poeta tant en la seva vida com en la seva obra?

[consulta] (consulteu el darrer paràgraf del document; com a l’activitat 1)

  • Quin és el secret de l’optimisme desbordant del poeta, segons ell mateix?
  • Aquest optimisme, aquesta exaltació de la lluita i enorme vitalitat, com es reflecteixen en el moment de la seva mort?

[consulta] (feu un clic a “poetes catalans”, feu un clic a “pàgines més completes”, feu un clic a “Joan Salvat-Papasseit”, feu un clic a “dades”. Consulteu els dos darrers paràgrafs de l’apartat “Notes biogràfiques”)

  • Com tracta l’amor el poeta?
  • Quina és la justificació de tota la poesia de Salvat-Papasseit

[consulta] (seguiu el mateix itinerari que en la consulta anterior i consulteu el vuitè paràgraf del document [paràgrafs marcats amb *** ], es tracta dels comentaris de Joan Fuster )

 

Amb les respostes podeu confegir una altra fitxa com la següent:

papasseit_fitxa_2

INTERPRETACIÓ I CREACIÓ

Si hem fet bé la feina fins ara, tenim ja algunes eines que ens permetran seguir endavant amb la interpretació d’alguns poemes de Joan Salvat-Papasseit (recollits a L’irradiador del port i les gavines , La gesta dels estels i La rosa als llavis)

Us proposem, com a exemple, la interpretació d’un poema seguint el que heu descobert sobre l’actitud del poeta i els seus temes (exaltació de la llibertat, l’heroisme, la llibertat, la sinceritat… L’amor, l’optimisme…)

INTERPRETACIÓ

Arribem a aquest poema sabent que Salvat-Papasseit tracta l’amor d’una manera desacomplexada, plenament vital.

papasseit_sotaelmeullavielseuEl motiu del poema és el petó entre el poeta i l’estimada (“sota el meu llavi el seu”) i el “sota” ja és prou indicatiu del moment en què es fa el petó.

El bes dels amants, a més a més, és apassionat i inseparable (“com el foc i la brasa”), com si estiguessin fets l’un per l’altre.

A partir d’aquí tot és una recreació del moment de l’amor a partir de la contemplació de l’estimada: els cabells (“la seda dels seus rulls”) que són a més “el pecat més dolç”; l’espatlla nua i blanca; la mirada incitant (“l’ombra corba incitant de l’esguard”); la successió lenta de petons (“…un altre bes, un altre, un altre”). I el vers final en un marc floral-olfactiu molt suggeridor.

 

 

 

1. Trieu un (només un) dels poemes següents:

  • Res no és mesquí” (dins L’irradiador del port i les gavines (1921)) [consulta]
  • Mester d’amor” (dins La gesta dels estels (1922)) [consulta]
  • Un poema de La rosa als llavis (1923) de lliure elecció [consulta] (en aquesta pàgina en teniu tres)

2. Del poema que trieu, n’heu de fer la interpretació, seguint més o menys l’exemple proposat. Aquí teniu algunes pistes:

  • Res no és mesquí” El poeta, que al moment d’escriure el poema ja està afectat de la malaltia que el durà a la mort, afirma (i repeteix a cada estrofa) que tot és esplèndid i generós [“res no és mesquí”] i no hi ha res hostil [… ni cap hora és isarda].Tot a partir d’aquest moment està impregnat de positivitat, Fins i tot la mort, que en el context primaveral, és necessària per renéixer.
  • Mester d’amor” ► Poema que exalta l’amor compartit a partir del petó, font del màxim plaer. El poeta dóna instruccions de com ha de ser el petó, i quina ha de ser l’actitud de qui besa [besa i “deixa’t besar”] i sense por. Al vers final ens diu el perquè cal besar- estimar amb total lliurament: estima perquè cal viure el moment (“carpe diem”, oi?)
  • Si trieu un poema de La rosa als llavis ► Heu de tenir en compte l’optimisme, l’alegria que desborda de tots els poemes, perquè La rosa als llavis exposa l’amor en la seva més declarada exuberància sensual, reduït gairebé a l’acte mateix de la carn, sense rastre de gelosia, nostàlgia, avorriment, recels, etc.

Feu una tercera fitxa seguint el model:

martipol_fitxa_3

3. Després d’haver interpretat el poema que hàgiu triat, ja podeu preparar la presentació en el vídeo final.

  • Ha de contenir la veu de tots els membres del grup, o bé recitant o bé explicant el que hàgiu interpretat.
  • Ha de contenir el text del poema, segmentat o no de la manera que creieu més indicada.