MIQUEL MARTÍ I POL
JOC DE MIRALLS
Doncs bé, mireu, en aquest món
només hi som, fet i fet, quate dies:
traieu-ne la lliçó que més us plagui.
-Així més val no fer res…
-Potser sí.
-O no rendir-se mai…
-També és possible.”
Joc de miralls (1977)
Doncs bé, mireu, en aquest món
només hi som, fet i fet, quate dies:
traieu-ne la lliçó que més us plagui.
-Així més val no fer res…
-Potser sí.
-O no rendir-se mai…
-També és possible.”
Joc de miralls (1977)
SELECCIÓ I TRANSCRIPCIÓ D’INFORMACIÓ
-
Feu una fitxa amb les dades més rellevants de la vida i l’obra del poeta.
Vida (hi trobareu les dates i llocs de naixement i de mort)
Trets definitoris de la seva poesia (consulteu el primer paràgraf)
Obra poètica (fixeu-vos només en els títols dels llibres de poesia i la data de publicació)
Seguiu el model següent:
- Contesteu les qüestions següents referides a l’actitud i temes del poeta.
Actituds i temes del poeta (cal que consulteu l’apartat “De l’enclaustrament a una nova obertura”; només els dos primers paràgrafs)
- Amb quina actitud el poeta s’enfronta a la seva malaltia? [1r paràgraf]
- Quins dos llibres posen de manifest “un cant a la vida cada cop més esclatant”? [2n paràgraf]
- En aquest dos llibres, per quines coses aposta el poeta i amb quina actitud? [2n paràgraf]
- Quines tres vies, per tant, defineixen en aquest moment la seva poesia? [2n paràgraf]
Amb les respostes podeu confegir una altra fitxa com la següent:
INTERPRETACIÓ I CREACIÓ
Si hem fet bé la feina fins ara, tenim ja algunes eines que ens permetran seguir endavant amb la interpretació d’alguns poemes de Martí i Pol (recollits a Estimada Marta i L’àmbit de tots els àmbits)
Us proposem, com a exemple, la interpretació d’un poema seguint el que heu descobert sobre l’actitud del poeta i els seus temes.
INTERPRETACIÓ
En els primers versos veiem l’actitud del poeta davant la mort -la malaltia que el condemna a la immobilitat-: la mort el trobarà dret (“dempeus”) i amb una actitud valenta: “reptador” i “temerari”
Convertit en vegetal, sense parla (“quiti de mots”) cridarà amb la seva mirada (“amb els ulls esbatanats”) contra les injustícies futures (“…contra els temps venidors i llur insaciable corruptela”)
Aquesta actitud valenta l’alliberarà de la immobilitat i no hi pensarà més, només mirarà endavant segurament amb optimisme (“Alliberat de tota turpitud … no giraré mai el cap per mirar enrere”)
1. Trieu un (només un) dels poemes següents:
- “Set poemes d’aniversari” (dins Estimada Marta) [consulta]
- “Ara mateix” (dins L’àmbit de tots els àmbits) [consulta]
- “Molt he estimat” (dins Estimada Marta) [consulta]
- “Solstici” (dins L’àmbit de tots els àmbits) [consulta]
2. Del poema que trieu, n’heu de fer la interpretació, seguint més o menys l’exemple proposat. Aquí teniu algunes pistes:
- “Set poemes d’aniversari” ► En l’aniversari de la seva malaltia el poeta se sent viu i demana a l’estimada que vegi en els seus ulls la força, l’optimisme, la vitalitat…
- “Ara mateix” ► En aquest cas l’optimisme i la vitalitat del poeta s’adreça a tots per construir el país que alguns pensaven que moriria; cal que tots cridem -cadascú amb la seva veu- que tot és possible…
- “Molt he estimat” ► El poeta proclama el seu amor, malgrat el seu cos, amb un profund optimisme…
- “Solstici” ► El poeta s’adreça al lector per tal que tothom visqui -ell també- la vida amb minúscules, sense grans gestos i acceptant els petits fracassos. Perquè dia a dia fem tots plegats el futur…
Feu una tercera fitxa seguint el model:
3. Després d’haver interpretat el poema que hàgiu triat, ja podeu preparar la presentació en el vídeo final.
- Ha de contenir la veu de tots els membres del grup, o bé recitant o bé explicant el que hàgiu interpretat.
- Ha de contenir el text del poema, segmentat o no de la manera que creieu més indicada.